Fusion-net.dk - Til forsiden

Afsløring! Sådan laves illustrationerne til Fusion III

Af Palle Schmidt

Illustrationer til den næste Fusion bog ("Som landet ligger", udkommer oktober 2002) bærer lidt mere præg af maleri end tegningerne fra de andre bøger i serien. I scenariet "Fanden paa Væggen" benyttede jeg en dyster collageform, som jeg godt kunne tænke mig at arbejde videre på. "Som landet ligger" måtte godt have den der lidt slidte stil over sig, som en gammel film eller et mørnet fotografi.

Den kornede kvalitet som illustrationerne har, er et resultat af en kopimaskine, og noget papir der absolut ikke egner sig til kopipapir. Jeg har brugt fotobaggrunde til langt de fleste af illustrationerne. Første forsøg var en blanding af flere fotos, klippet sammen og med en central figur i forgrunden. Men da jeg også gerne ville male ovenpå, kopierede jeg foto-collagen over på akvarelpapir. På grund af papirets tykkelse, brænder tryksværten sig ikke ordentligt fast, hvilket jeg erfarede efter at have gnedet hånden hen over kopien. Hvad der åbenbarede sig var dog en ret spændende struktur fra papiret, idet tryksværten lagde sig ned i papirets furer. Derfor ser mange af illustrationerne ud som om de er angrebet af syre eller termitter.

Jeg prøver her at give et eksempel på hvordan jeg har gjort i et konkret tilfælde:

Bipersoner fra scenarierne er centrale i næsten alle illustrationer. Jeg er næsten altid startet med personen, og har så fundet en baggrund bagefter. I dette tilfælde var det en person fra Peter Dyring-Olsens "Far verden, far vel" jeg skulle tegne. Jeg havde oprindeligt tegnet en biperson udfra hukommelsen, men ved nærmere gennemlæning viste det sig ikke rigtigt at ligne. Til gengæld lignede det jeg havde tegnet ret meget en anden biperson:

"Det er tydeligt at se på ham, at han har levet et hårdt og vildt liv - hans ansigt er vejrbidt med dybe furer og mørke rande om øjnene, han har grå skægstubbe og han går letter foroverbøjet. Han bærer altid jeans, slidt T-shirt og en mørk vindjakke herover. Hans tænder er gule og spinkle, og der hænger altid en Cecil i kæften på ham"

Jeg tegnede min person lidt mere foroverbøjet og tilføjede smøgen.

Jeg spejlvendte min skitse på lysbordet, og klippede så en skabelon ud der svarede til.


Bipersonen findes i scenariet i en ø-lejr på Samsø. Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg ikke aner hvordan sådan en ser ud. Men jeg fandt nogle fotos af nogle svensk udseende hytter og supplerede op med min viden om Samsø. Der er en helvedes masse natur, så jeg plastrede billedet til med træer. Desuden skulle jeg bruge noget til at "forlænge" billedet med, da mine hytter kun fyldte ca. halvdelen af billedet.

Jeg placerede den hvide skabelon øverst på foto-collagen og kopierede over på det lumske akvarelpapir. Efter at have ødelagt adskillige tegninger, begyndte jeg at dække af inden jeg malede op. Således også her. Jeg tapede et par stykker papir henover den skrøbelige tryksværte og tegnede personen op med en sort tus, igen ved hjælp af lysbord. Så lagde jeg gråtoner på med akvarel mm., og fjernede min afmaskning.




Det sjove ved disse illustrationer opstår, når man begynder at male baggrunden op. Noget af tryksværten falder af, man følger pludselige indfald, man synes man har ødelagt det hele, og så pludselig... så er den færdig.

Det er svært at forklare præcis hvad jeg gør, men jeg kan afsløre, at jeg bruger næsten alt. Akvarel, gouache, sprittusser, farveblyant, markere, hvid dækfarve.

Teknikken afhænger i høj grad af opgaven. Med "Som landet ligger" har jeg forsøgt at gå nye veje for at understrege stemningen. Om det er lykkedes kan man selv bedømme når bogen rammer det udsultede danske rollespilsmarked i oktober 2002.


Læs mere om "Som landet ligger" her.