Fusion-net.dk - Til forsiden
Downloads > Bag om filmen
Bag om Fusion-traileren "Mørk Passage"

Af Instruktør Mikkel Blaabjerg Poulsen

Hvorfor således?
Den skulle ikke vare i lang tid. Den skulle laves på under halvanden måned. Den skulle fungere som en appetitvækker for spillet. Jeg valgte at trække Film Noir-elementerne ud af Fusion. Selvom Fusion er et stemningsmættet spil, så er det til tider også socialrealisme, til tider en turistguide til København og visse steder et direkte actionunivers. Mit ønske var at kreere et stemningsbillede, der lugtede mere af klassisk 30'er Film Noir end af neo-noir som Pulp Fiction og Lost Highway. Jeg ville hellere spille en ende over Fusions klicheer, over de virkemidler, der tilføjer spillets dets corny-præg. Det er nemlig det, jeg er vild med i Fusion - med regnen og de optrukne frakker, med storbyen som et klaustrofobia, en kloak for ludere og lommetyve og fortabte detektiver. For mænd i pelsfrakker og med høj cigarføring.

Forberedelse
Vi havde fået støtte fra følgende steder: Landsforeningen Sleipner, Merlin Mann, Kulturministeriet, Palle Schmidt, Forlaget Høst og Søn. På mindre end fire uger fandt vi 10 locations, fik lavet aftaler, castet skuespillere, hentet penge hjem (og dog - Sleipner gav sit tilsagn allerede i December), lånt udstyr - 16mm kamera, linser, lys og dolly, samlet hold (belyser, fotograf, assistenter, runnere, produktionsleder, sminkør, scenograf etc.). Vi havde haft to større problemer med castingen: vores hovedrolleindhaver - detektiven - var sprunget fra to-tre uger før optagelse (han havde sine grunde). At detektiven har det rigtige "look", er vigtigt, når filmen ikke varer længere end to min. og er uden dialog. Der var faktisk kun looks at spille på. Samtidig havde vi heller ikke fundet vores femme fatale. Jeg havde fået sat mig i hovedet, at filmen skulle indeholde en sådan, koste hvad det ville. Så vi gennemsøgte samtlige Københavnske modelbureauer, skuespillerskoler, castingagenturer og natklubber. Uden held. Detektiven fandt jeg til en omgang fødselsdags fodbold på Blaagaards Plads. Han hedder Jakob, er 28 år og folkeskolelærer i Aarhus. Han havde aldrig lavet film før. Femme Fatalen var et lykketræf. Jeg havde et billede af Lauren Bacall liggende på mit skrivebord. Sådan skulle hun se ud. Da der var en uge tilbage inden de planlagte optagedage, og vi stadig ingen skuespillerinde havde fundet, begyndte jeg at slægge på mine ambitioner. Jeg havde fået et tlf. nummer fra en anden instruktør til en pige ved navn Jennifer. Jeg ringede til hende, aftalte at mødes en time før, tog derhen. Hun var perfekt, men ikke lyshåret som Bacall. Næste dag ringede jeg og spurgte hende, om hun ville komme og puste røg og se farlig ud en uge senere. Hun sagde ja, og problemet var løst. Jennifer har lavet reklamer, musikvideor og film før - bl.a. for rockgruppen Baal. De andre erfarne skuespillere var Luis Mesnero (håndlanger med "motherfucker-skæg") og Bettina Grove (kvindelige detektiv) - begge havde medvirket i Lars Von Triers teatereksperiment "Verdensuret" (??), lavet teater og film fyr. Resten af mandskabet er venner og bekendte med gode ansigter.

Kør kamera!
Vi skulle optage primært om aftenen. Det var stadig meget koldt i marts måned - der lå sne på flere hustage og sjap på vejene, den morgen vi begyndte optagelserne. Jeg vidste, at det kunne ødelægge holdmoralen, hvis det blev sne eller regnvejr, eftersom mange af optagelserne også var udendørs. Men filmen ville tage sig bedre ud i regnvejr. Vejret holdt dog perfekt - det regnede, når det skulle, holde tørt ligeså, var blæsende, da vi skulle bruge røg. Der var dog andre vanskeligheder før og under optagelserne. Scenen, hvor detektiven kommer op ad trappen og trækker pistolen er filmet på Danmarks Designskole. Sarah Cederstrand, som er en pokkers dygtig kvinde, havde skaffet lov til, at vi kunne filme i lokalet fra klokken tolv til klokken seks lørdag dag. Lokalet har et kæmpe stort ovenlysvindue, der sender det blideste hvide lys ind om dagen, hvilket ikke er fedt i mørkt Noir univers. Palle Schmidt sad derfor hele den foregående eftermiddag og tapede sorte plastiksække sammen for, at vi kunne blænde vinduet. Sådan er det med film - selv produceren kommer pludselig til at stå med den mærkeligste arbejdsopgave. Således var vores webdesigner Anders Skovgaard, belysningsassistent, vores grafiker Jakob, runner, Palle der er forfatter på Fusion og producer på filmen, blev også sat til at være kameraassistent og storyboarder. Og Merlin, den rare mand, der havde lagt 10.000 kroner til gennemførelse af projektet lagde bil til foretagendet, trak kabler, kørte dolly (en slags skinnevogn til kameraet), og hang med bar røv i en jernkæde i tre graders varme. En skam at der ikke gives priser for største offervilje. Vi filmede på følgende locations: Det Kongelige Bibliotek (den sorte Diamant), et møntvaskeri på Østerbro, B&W, Danmarks Designskole, Øksnehallen, Restaurant Nimb, en gyde i kødbyen, på et hustag bag Rådhuspladsen i Vester Voldgade og på Søndre Boulevard.

Alt i alt kan jeg som instruktør kun sige, at jeg var heldig. Heldig med at have ene gode, skægge og dygtige mennesker omkring mig. Heldig med vejr og vind. Og heldig med, at der ikke gik andet i stykker, end den bildør, jeg selv fik ridset i Merlins bil (det er derfor instruktører har assistenter…). Vi fik klippet filmen på Sonne Film sammen med Søren Ottesen. Det tog fire dage. Sidste aften tog jeg sammen med vores komponist Thomas Ryming (Tomace) ud til Focus Recording sammen med teknikker Jens Thomsen og færdigredigerede og mixede lydssiden af filmen. Tilbage til redigeringsrummet og lægge det på, og færdig var filmen.

Se eller download filmen her
.